Nebudeme si nic nalhávat. Matematika a počítání obvykle nepatří k činnostem, po kterých děti prahnou a nemůžou ráno dospat, jen ať už sedí u stolu a řeší ten zapeklitý příklad. Počítačové hry nebo sledování videí na internetu jsou i pro nápadité a zábavné matematické rébusy tvrdou konkurencí. Ale neházejte flintu do žita. Máme pro vás tipy, jak u svých ratolestí nenásilně pěstovat zájem o čísla a matematické úlohy tak, aby dokázali znalosti matematiky využívat naplno.
“Řešením matematických úloh přispíváme k rozvoji klíčových kompetencí. Podporujeme tak například kritické myšlení, spolupráci, argumentaci,” objasňuje zájem o počty Štěpán Ročák, učitel matematiky na Základní škole Táborská v Praze.
Z toho, co v životě běžně využíváme, jsou to pak zlomky, procenta, samozřejmě všechno sčítání, odčítání, násobení a dělení, dále prostorová představivost, vnímavost a citlivost k prostorovým vjemům nebo převody jednotek. Řekněte sami, jak by se vám vařilo nebo peklo, kdybyste nevěděli, kolik je čtvrt kila mouky? Jak byste zvládli přimontovat poličku doprostřed stěny bez pomoci metru a délkových jednotek?
Kromě pedagogů jsou to přitom právě rodiče, kdo mají sílu nadchnout děti pro kterýkoli předmět a pěstovat u nich zájem, včetně matematiky. “Malé dítě na prvním stupni základní školy se velice často rozhoduje podle autorit. Stává se, že sami rodiče dávají najevo jakýsi odpor k matematice, že jim nikdy nešla, neměli na ni buňky… A dítě pak snadno tento přístup okopíruje, což je přirozené. Proto je nesmírně důležité nepromítat do dítěte svoje vlastní negativní zkušenosti,” upozorňuje Štěpán Ročák.
I pro školáka, kterému matematika nejde, lze vymyslet úlohu, kterou zvládne na sto procent. Pak získá pocit, že je v matematice dobrý. Nesrovnávejte děti s jejich spolužáky, někdo je slabší, někdo silnější, to je naprosto v pořádku. Je důležité hodnotit dítě ve vztahu k jeho vlastním výkonům, ne výkonům ostatních. Když pak vidí, že se v průběhu času zlepšuje, je tímto úspěchem přirozeně motivované pro další učení.
Dítě by nemělo mít pocit, že je do něčeho tlačené. Snažte se pracovat s reálnými situacemi – například jste v parku a ptáte se stylem: pět ptáčků tady zobe drobky, dva odletěli, kolik jich zůstalo? Dítěti tak vymýšlíme úlohu v kontextu, který ho baví a zajímá – když rádo hraje fotbal, může třeba řešit úlohu motivovanou fotbalovým zápasem.
Obzvlášť na prvním stupni jsou děti velice hravé. První až třetí třída základní školy je období, kdy je mozek dítěte vnímavější k manuálním, haptickým podnětům – tedy takovým, na které si lze sáhnout. Na řadu tak přichází práce s pomůckami. Doma jimi mohou být obyčejné předměty, které najdete – víčka od lahví, vařečky, ovoce, zelenina. Skvěle poslouží plastelína. V Matemágovi ke každému prostředí rodičům e-mailem posíláme doporučení, jaké domácí pomůcky mohou využít, aby navázali na to, co se dítě ve hře zrovna naučilo.
Luštění rozmanitých matematických rébusů, sudoku, křížovek rozvíjí u dětí logické myšlení, na jehož základě je matematika vystavěna, proto spolu tyto obory úzce souvisejí a znalost logiky se v matematice neztratí.
Připravujete večeři? Nechte děti asistovat vám podle receptu. Objednali jste si skříňku z IKEA? Složte ji společně podle návodu. Najděte dřevěnou kostku, vezměte šaty od panenek a vybídněte děti, ať zkusí krychli obléknout. Leží vám v mrazáku pytlík s hráškem? Hoďte hrášek do vody, aby změknul, připravte špejle/párátka a můžete s dětmi budovat stavby. Děti si budou hrát a přitom se učit matematice.
Matemág u hráčů zvyšuje matematické sebevědomí. Dítě si potom věří a rádo se pouští do složitějších příkladů a úloh. Je to digitální vzdělávací hra sestavená dle principů Hejného metody výuky matematiky, a u dětí zvyšuje nejen matematickou gramotnost, ale také sebevědomí a důvěru ve vlastní schopnosti.
Jsou to rodiče, kdo děti znají nejlépe. Rozeznejte proto a podporujte u svých potomků jejich silné stránky. Zjistěte, co je baví, o co mají zájem, a dávejte jim příležitosti se v tom zdokonalovat. Netlačte na ně a nevyzbrojujte dítě mocným nástrojem předčasně. Například nemá smysl učit děti v mateřské školce číslice. Pokud to není podpořené aktivitou a manipulací, je to pro ně pouhý grafický záznam, který sám o sobě nemusí znamenat, že dítě rozumí číselné řadě. Naopak, často jde jenom o formální, bezobsažný poznatek.
Nesnažte se dětem ukazovat a vysvětlovat vlastní postupy, jak byste daný matematický úkol splnili vy. Dejte dítěti autonomii, svobodu v rozhodování v tom, co chce řešit a především, jak to chce řešit. Nechceme ho učit řešitelské postupy, které potom jen bezmyšlenkovitě použije. Naopak si od něj necháme vysvětlit jeho vlastní řešitelskou strategii, která může být z našeho pohledu zdlouhavá a pracná. Dítě jí ale rozumí a je pro něj spolehlivým nástrojem. Někteří žáci tak úlohy typu 728 : 2 řeší tak, že rozdělí 700, 20 a 8 na poloviny, které následně sečtou. Učitel, který chce rozvíjet žákovo sebevědomí, tento postup vítá – ukazuje to totiž, že má žák do úlohy vhled.
Rádi byste se dozvěděli, kdo je to Matemág a jak dětem pomáhá s matematikou? Přečtěte si o čaroději-učiteli Matemágovi v tomto článku.
Lucie Pátková
21. 12. 2020